Baka Sannas kärleksmums

Idag har det varit jättetråkigt väder, gråmulet och regn.
Så jag tände några ljus, satte på musik och baka.
 
Recept på Sannas kärleksmums;
(ca 30 portioner, recept till långpanna)
 
Botten;
250 gram smör eller margarin
5 dl strösocker
5 ägg
5 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
3 teskedar bakpulver
2 teskedar vaniljsocker
2,5 dl mjölk
 
Glasyr;
100 gram smör eller margarin
5 dl florsocker
3 matskedar kakao
2 teskedar vaniljsocker
2 matskedar stark kallt kaffe eller kallt vatten
strössel
 
Gör så här;
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Smält margarinet i en kastrull och låt svalna.
3. Vispa äggen och strösockret pösigt.
Blanda sedan alla torra ingridienser till bottnen i en
separat bunke och rör ner i äggsmeten.
4. Tillsätt till slut det avsvalnade margarinet samt mjölken och rör till en jämn smet.
5. Smörj en långpanna med margarin.
6. Häll smeten i den smorda långpannan och grädda mitt i ugnen i cirka 20 minuter.
Låt kakan svalna.
7. När kakan börjat svalna kan du göra glasyren; smält margarinet och
blanda därefter i alla ingredienser och rör till en jämn smet.
Bred sedan ut glasyren på kakan och strö på strössel.
8. Låt glasyren stelna och skär sedan kakan i jämnstora rutor.
9. Och det viktigaste steget - ät och njut!

 


Kommentarer
cassie

Härlig blogg du har. Där är så jobbigt med ångest problem och det. Jag lever med sånt hela tiden. Har med min diagnos att göra men har smått börjat få kontroll över det och arbetar bort det lite så jag får det allt mindre nu med hjälp av yoga och feng shui :)

Såg att du kommentera mina praliner på Gekås blogg. Det är silikonformar man får med i lådan och en liten bok men jag gjorde skal i choklad till pralinerna. Var roligt och sen enkelt och blev bra :) Du kan se mer på min blogg vad jag gör.

Svar: Tack Cassie! 💜
Jag tänkte att man kanske kunde använda siliconformarna till lera. Jag gör ju smycken i fimolera och säljer. Du kan se fler på min shopp; www.tozza.tictail.com

Du har också en fin blogg!
Får jag fråga vad du har för diagnos?
Sanna

2014-01-29 @ 21:15:59
URL: http://luciferz.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

syrenblommor.blogg.se

Pysseltokig!

RSS 2.0